Har du någonsin undrat vad som menas med ångerrätt? Som konsument i Sverige är det viktigt att vara medveten om dina rättigheter när det kommer till distansköp och köp utanför en butik. Enligt svensk lag har du som konsument 14 dagars ångerfrist för att ångra ditt köp. Denna ångerrätt gäller för de flesta varor och tjänster, men det finns undantag för resor och biljetter till evenemang.
Under ångerfristen har du rätt till en full återbetalning av det belopp du betalat för varan eller tjänsten. För att utöva din ångerrätt måste du meddela säljaren inom ångerfristen och returnera varan i oskadat skick. Det är viktigt att du är medveten om reglerna för ångerrätt och ångerrättslagstiftningen för att kunna göra kloka och informerade beslut som konsument.
Vad menas med ångerrätt:
- Som konsument har du 14 dagars ångerrätt för att ångra ditt köp.
- Ångerrätten gäller för de flesta varor och tjänster, men inte för resor och biljetter till evenemang.
- Under ångerfristen har du rätt till full återbetalning av det belopp du betalat.
- För att utöva ångerrätten måste du meddela säljaren och returnera varan i oskadat skick.
Vilka rättigheter har du som konsument?
När det kommer till konsumenträttigheter finns det flera viktiga aspekter att vara medveten om. För det första är det bra att veta att företag inte är skyldiga att erbjuda öppet köp eller bytesrätt, så det är viktigt att kolla vad som gäller innan ett köp genomförs. Om det finns ett fel på en vara eller tjänst bör du i första hand klaga hos den som har sålt varan eller tjänsten. Du har upp till tre år på dig att klaga på ett ursprungligt fel, och detta gäller även för begagnade varor utan garanti. Om företaget erbjuder en garanti, är det deras ansvar att bevisa att felet inte var ursprungligt under garantitiden. Vid ett ursprungligt fel kan du även klaga på bristande information, att varan inte stämmer överens med vad som avtalats, att bruksanvisning saknas eller att varan skiljer sig från vad som lovats.
Ångerrätt för digitala tjänster och digitalt innehåll
Enligt den nya konsumentköplagen som gäller från 1 maj 2022 omfattas även digitala tjänster och digitalt innehåll av ångerrätten. En digital tjänst är en tjänst som gör det möjligt att skapa, bearbeta eller lagra uppgifter i digital form, medan digitalt innehåll avser något som är tillgängligt i digital form såsom datorprogram, appar, spel eller musik.
Det är även möjligt att betala för digitala tjänster genom att lämna personuppgifter, men detta ses inte som ett betalningsmedel om personuppgifterna krävs för att tillhandahålla den digitala tjänsten. Vid fel på digitalt innehåll eller en digital tjänst är företaget ansvarigt för att åtgärda felet inom ett år från att konsumenten fick tillgång till det. Undantag från företagets ansvar finns om felet beror på konsumentens utrustning, programvara eller nätanslutning, och i sådana fall kan en felsökning vara nödvändig.
Konsumenter har även rätt att reklamera en vara inom två år vid köp inom EU.